Gebruikers Info

Duur: 21 dagen
Datum: 7/22/2006 t/m 8/11/2006

Buroscandinavia

De reis PER van Buroscandinavia. Een mooie route, maar helaas waren de meeste vakantie huisjes in wintersport gebieden en minder afgestemd op bezoekers in de zomer periode. Daardoor was er bij verschillende vakantie parken minder te doen. De omgeving is natuurlijk altijd prachtig in Noorwegen.

Fredensminde

We hebben in Denemarken overnacht bij B&B Fredens minde. Een hele mooie B&B op een rustige locatie. Er zijn 4 kamers, als je die allemaal boekt heb je helemaal het rijk alleen.

Sørlandet Feriesenter

We slapen in een huisje op een nette camping vlak bij Risør, met uitzicht op het Fjord. Het was heel mooi weer (> 25 graden) dus konden we lekker zwemmen in het Fjord.

N 58 41' 31" - O 9 09' 41"

Rauland Feriesenter

Dit is een echte winter bestemming. Ondanks dat de huisjes af waren (al stonk het huisje wat we oorspronkelijk toegewezen kregen sterk naar verf) was de rest van het park een grote bouwput. De wegen op het park waren nog niet af en er was totaal geen beplanting. Ook geen enkele speel gelegenheid voor de kinderen. Gelukkig vonden we vlakbij een riviertje waar ze veel gespeeld hebben. De huisjes zijn wel erg mooi op dit park!

N 59 43' 18" - O ??

Vesterland Feriesenter

Een mooi park met veel huisjes, een zwembad, speeltuin en andere speel gelegenheden voor de kinderen. Dit park is duidelijk meer ingesteld op zomergasten.

N 61 12' 16" - O 7 11' 57"

Bjorli Hytter

Alweer een winter bestemming, vlak bij de skiliften. Nette huisjes maar helaas is er in de omgeving niet zo heel veel te doen zonder lang in de auto te zitten. Bij het park is verder niets te beleven. Jammer dat we nu juist hier 4 nachten zitten.

N 62 15' 48" - O 8 15' 46"

Skeikampen Fjellandsby

Wederom een winter bestemming, weer geen enkele speel gelegenheden voor de kinderen. Wel een mooie omgeving om te wandelen, met verschillende gemarkeerde wandel en fiets routes.

N 61 20' 01" - O 10 05' 24"

Veel auto rijden

Bij terugkomst in Nederland hebben we ruim 5350 km gereden. Dat is gemiddeld ongeveer 250 in 4 uur per dag. Maar ja, Noorwegen is dan ook een groot land en onderweg is er veel te zien.

Nieuw Item

Start datum: 22 July, 2006

Eind datum: 11 August, 2006

inhoud

LinkReisdag naar Denemarken (11 August, 2006)
LinkDenemarken (11 August, 2006)
LinkNaar Noorwegen (11 August, 2006)
LinkRisør (11 August, 2006)
LinkOmgeving Risør (11 August, 2006)
LinkReisdag naar Rauland (11 August, 2006)
LinkZwemmen in Bø (11 August, 2006)
LinkGaustatoppen (11 August, 2006)
LinkWandelen in Rauland (11 August, 2006)
LinkReisdag naar Kaupanger (11 August, 2006)
LinkNigardsbreen (11 August, 2006)
LinkStaafkerk van Kaupanger (11 August, 2006)
LinkNaar Bjorli (11 August, 2006)
LinkFokstumyra (11 August, 2006)
LinkRunde (11 August, 2006)
LinkLesja (11 August, 2006)
LinkNaar Skeikampen (11 August, 2006)
LinkOrmtjernkampen (11 August, 2006)
LinkLillehammer in de regen (11 August, 2006)
LinkOslo (11 August, 2006)

Reisdag naar Denemarken

We werden wakker en gingen meteen auto rijden.

De hele dag. In de auto gingen we dvd’s kijken.

Onder tussen zijn we ook op de boot geweest. Dat was heel leuk.

Begin de avond kwamen we bij het huisje in Denemarken aan.

Mama begon in een keer heel hard te lachen. Wij wisten niet waarom.

Toen pakte mama de borstel voor onder de ruit van de auto vandaan.

Dus die borstel die had daar de hele weg gelegen.

Die had corina de dag voor dat we vertrokken kwijt gemaakt.

Toen was het tijd om ongeveer naar bed te gaan.

Ik sliep bij corina op de kamer en jantine bij papa en mama.

Denemarken

We waren nog maar net wakker en toen kregen we al ontbijt.

Met een lekker eitje en bolletjes en nog veel meer.

Toen we dus gegeten hadden was het tijd om iets te gaan doen.

We gingen naar een kasteel, daar hebben we gewandeld.

Nadat we nog even rond gereden hadden en onderwel naar de natuur gekeken hadden kwamen we bij een strand aan. We vonden het water te koud maar toen ik er eenmaal in was, was het toch wel lekker. Dus daar hebben we gezwommen.

Onderweg naar huis hebben papa en mama koffie gedronken en kregen wij een ijsje.

Toen we weer terug waren ging mama eten koken. Na het eten hebben we nog wat gezeten en gespeeld en toen was de dag al weer voorbij.

Naar Noorwegen

We werden wakker en gingen al weer rijden. In de auto hadden we een film van twee leeuwen gezien. Die film was heel leuk.

We gingen ook twee keer met de boot. De eerste keer was maar een half uurtje, maar de tweede keer was wel twee en een half uur. Daarna moesten we weer heel lang rijden en uiteindelijk kwamen we bij het huisje aan.

Mama ging eten koken, en ondertussen gingen ik, papa en Jantine rond kijken op de camping. De camping stond naast een fjord. Toen we terug kwamen was het eten klaar en gingen we eten. Even later moesten we naar bed.

Risør

We zijn naar Risør geweest, een haven plaatsje er waren dus ook heel veel boten. We hebben eerst even rond gelopen en wat gedronken. Daarna zijn we naar een aquarium geweest met vissen en nog veel meer. Je kon er ook krabjes vangen.

Toen zijn we naar kanonnen geweest. En weer naar het huisje toe. Daar hebbben we nog gezwommen, tussen de kwallen. Er was een duikplank in het water, het dreef op het water. Daar wouden we naar toe, maar dat durfde we niet want daar kon je niet zien waar de kwallen zaten. Toen papa ging gingen wij ook maar mee. Daar aan gekomen durfde we nog niet  want er zaten kwallen, ja maar toen papa ging durfde wij na een poosje ook. Ik ging eerst, daarna Jantine en Mariska is helemaal niet geweest ze zij dat ze het te koud had.

Daarna gingen we eten en nog wat zitten en naar bed.

Omgeving Risør

Vandaag gingen we weer in de auto rijden en een beetje rond kijken. We zijn ook naar een strandje geweest waar het water koud was. Daarna gingen we weer naar het huisje. Toen gingen Corina en ik badminton spelen. Corina sloeg de lucht in een paar keer en toen was ie weg. Corina keek zo rond en ik begon te lachen. Zij dacht hij ligt op het dak, je moest haar gezicht zien en ik begon nog harder te lachen. Toen zag ze dat het hoedje in het badminton racket zat. We lagen in een deuk.

Daarna gingen we nog zwemmen bij de camping, daarna gingen we eten en naar bed.

Reisdag naar Rauland

Het was weer tijd om te gaan verhuizen naar een ander huisje. Weer de hele dag autorijden, maar gelukkig stopte we wel telkens. Op een gegeven moment stopte we weer en gingen we naar sluizen kijken. Was leuk om te zien. Er kwam er een van onder en een van boven.

Toen we bij het huisje aan kwamen wisten we niet waar we heen moesten. Het is een bouwput, de huisjes waren wel heel mooi, met een vaatwasser, oven, magnetron, sauna enz. Het was gloed nieuw, we dachten dat we de 2de of 3de waren in het huisje, zo nieuw was het. Het probleem was dat het nog stonk naar verf, zo erg dat je er hoofdpijn van kreeg. Dus kregen we een ander huisje, dat huisje was veel groter. Deze was van hout dus daar rook hij wel naar maar dat stinkt niet. Deze had zelfs een droger en wasmachine, maar de wasmachine was nog niet aangesloten.

Toen gingen we eten en daarna hebben we nog wat gelezen en TV gekeken. En voor je het weet is de dag al weer voorbij.

Zwemmen in Bø

We werden wakker en gingen ontbijten. Toen moesten we auto gaan rijden naar een waterpretpark, daar waren heel veel waterglijbanen met banden en zonder banden.

Er waren ook twee centrifuge’s een met band en een zonder band, en er was een half-pipe waar je met de band van af moest. De grootste waterachtbaan was er ook, daar zijn we ook vanaf geweest. Heel leuk! Die waterachtbaan heet : mot i brøstet.

Toen begon het te regenen en moesten we naar huis. Daar gingen we eten en naar bed.

Gaustatoppen

Het eerste dat we deze dag gingen doen was al rondrijdend naar een berg van 1883 meter hoog. Maar eerst de weg er naar toe. Op een gegeven moment stopte we bij een bergriviertje, daar gingen we op de rotsen lopen.

Een poosje later stopte we weer, daar waren allmaal kleine watervalletjes. Daar gingen we ook overheen klimmen. Toen ging ik op zo’n watervalletje staat, ik wist dat het glad was dus ik deed voorzichtig. Maar niet voorzichtig genoeg. Ik gleed uit, plons, koppie onder. Ik probeerde te gaan staan maar dat lukt niet, het was te glad. Ik moets dus zwemmen tot Mariska mij een hand kon geven, daar was het nog maar op z’n diepst 20 tot 30 cm. We hadden geen andere kleren, alleen een bikini, handdoek en een vesten. Dus ik moest een vest aan en een bikini broekje en een handdoek om.

Nadat we weer een stukje gereden hadden stopten we om te eten. Daar gingen Mariska en Jantine een wedstrijdje doen. Eerst een heuvel af en dan een heuvel op. Toen Jantine naar beneden rende raakte ze de controle kwijd over haar benen. Ze viel met een salto er achteraan. Na het eten gingen we weer rijden.

Daarna kwamen we bij de berg aan, we zouden naar de top lopen. Daar moest ik mijn natte rok weer aan. Maar het regende, dus hebben we wat gedronken. En een poosje later heeft Jantine 2 wafels bestelt, in Noorwegen dus. We hadden gewacht tot het droog werd maar dat werd het maar niet, dus gingen we weer weg.

Onderweg terug naar het huisje zijn we nog een keer gestopt bij kabelbanen. En weer terug naar het huisje. Daar aangekomen ging ik douchen en mijn kleren wassen, want ze waren helemaal groen.

Papa, Mariska en Jantine gingen een bergriviertje zoeken. Na een hele tijd kwamen ze terug. Ze zeiden dat ze rond hadden gelopen en aan het begin al een riviertje hadden gevonden. Daar in heben ze dammetjes gebouwd. Toen was de dag om.

Wandelen in Rauland

We mochten vandaag lekker uitslapen en daarna rustig ontbijten. Daarna gingen we wandelen bij de camping. Eerst ging het goed maar daarna waren we het pad kwijt. We lopen nog even door over de heide tussen de bergen. Maar er kwam geen pad. Mama, Corina en Jantine gingen zitten. Onder tussen gingen papa en ik op de berg kijken of we wat zagen. En ja papa zag iets bekends. Corina, Jantine en mama gingen naar papa toe.

Toen ze bij papa aan gekomen waren gingen we een koekje eten en van het uitzicht genieten. Daarna gingen we naar een riviertje. Waar we naar beneden gingen. Jantine en mama gingen via het pad want die vonden het te ruw. Maar  papa, Corina en ik gingen verder over het riviertje. Op het riviertje moesten we heel ver springen. Toen kwamen we uiteindelijk bij de camping aan. Daar gingen we even in het riviertje de dam bouwen.

Daarna gingen we eten en weer naar het riviertje. Toen na een tijd moesten we naar het huisje en weer eten. Daarna gingen we de auto inpakken voor morgen. Een tijd na het eten moesten we naar bed.

Reisdag naar Kaupanger

We werden ’s ochtends om half 8 wakker gemaakt, we moesten onze bedden afhalen. We heben gegeten en nog wat op geruimd. Toen gingen we bijna de hele dat autorijden. We zijn bij mekaar door meer dan 50km tunnel gereden. Hete was soms tunnel uit en de andere tunnel weer in. We zijn ook twee keer met een boot geweest. En er is nog veel meer gebeurd en gedaan. We hebben kersen gekocht en gegeten. Die Mariska er weer uitgekotst heeft. We zijn ook bij een staaf kerkje wezen kijken. Bij al die tunnels zat de langste tunnel van Europa, misschien zelfs wel van de wereld. Toen we bij het huisje aan gekomen waren hebben we gegeten en naar bed.

Nigardsbreen

We werden wakker en gingen rustig ontbijten. Daarna gingen we rijden naar een gletsjer.

Op die gletsjer gingen we lopen. Maar voordat we verder gingen moesten we nog ijzertjes onder onze schoenen. En met een touw aan elkaar geknoopt worden.

Toen we weer van de gletsjer af waren gingen we weer met de auto terug naar het huisje rijden.

Maar ondertussen zijn we gestopt om worstjes te barbecuen. Toen we bij het huisje aan kwamen gingen we midget golfen. Daarmee had ik gewonnen want: Corina had er 70, Jantine 90 en ik 63. Na het mitget golfen gingen we eten.

Toen na het eten gingen Jantine, Corina en ik naar de speeltuin. Daar hadden we met veel kinderen gespeeld. Jantine was ook gevallen in de speeltuin. De volgende dag kwamen we er achter dat het gekneust was. Daarna na een tijd gingen we naar bed.

Staafkerk van Kaupanger

We hebben lekker uit geslapen tot wel half elf. Jantine was gisteren dus gevallen, daarom zijn papa en Jantine naar de receptie geweest om haar voet in te laten tappen.

We gingen naar een staafkerkje, een heel oud kerkje. Het oudste waar de palen waar de kerk op leunt, die zijn van 1100. Er is daar ook een boog van het jaar 1300. Het was echt heel mooi en oud. Er werd nog twee keer in de maand gepreekt.

Daarna hebben we nog wat rond gereden in een plaatsje. We hebben daar tappe gekocht voor Jantine’s verzwikte voet. Weer terug op de camping hebben we gegeten en toen daar gezwommen, daarna weer eten en naar bed.

Naar Bjorli

We gingen weer vroeg rijden naar het huisje. Onderweg zijn we gestopt bij een waterval.

Op de weg met de meeste haarspelden hebben we gereden. We zijn bij een uitkijk punt geweest, daar stonden allemaal torrentjes van stenen. En we hebben weer ge-BBQ-ed.

Toen kwamen we een keertje aan bij het huisje. Mama gaat zo als altijd eten maken en Jantine, Mariska en papa gaan rond kijken. Daarna gingen we nog eten en naar bed.

Fokstumyra

Vandaag gingen we wandelen in een natuurreservaat, genaamd Fokstumyra. Daar was het heel mooi, er waren allemaal dieren. Heel veel bijzondere watervogels, vlinders en rupsen. Schapen liepen voor ons op het pad. We hebben zelfs een eland met jong gezien, alleen heel ver  in de verte. Maar we hebben ze wel gezien. Het was echt leuk en vooral mooi lopen.

Daarna zijn we naar een trollen museum geweest. Daar waren allemaal opgezette dieren, daar hebben we ook een muskusos en een eland-kop gezien. We hebben daar nog een ijsje gegeten. Daarna weer terug naar het huisje, daar hebben we gegeten en naar bed.

Runde

We werden vroeg wakker en gingen auto rijden naar het vogel-eiland Runde. Toen we daar aan kwamen gingen we op de boot op boot gingen we kijken naar papegaaiduikers en andere vogels. Alleen het bootje wiebelde heel erg, toen moest ik overgeven. Het was wel jammer dat we maar een stuk of 5 papegaaiduikers hebben gezien.

Daarna gingen we terug naar het huisje onderweg hebben we nog ge-BBQ-ed. Onderweg hebbeb we nog bij een waterval gekeken. Daar ging mama bij papa op de schouders zitten. Toen kwamen we bij het huisje aan. daar gingen we nog eten en naar bed.

Lesja

We werden rustig wakker en gingen rustig ontbijten. Daarna gingen we naar een oud kerkje in Lesja. Dat kerkje was heel anders dan de anderen, deze was heel mooi blauw geschilderd. Bij het kerkje was een klein openlucht museum, daar waren twee varkens en konijntjes. Er waren veel oude huizen, daar kon je binnen kijken.

Daarna gingen we naar de supermarkt en zijn we wezen zwemmen bij een meer. Nou niet echt zwemmen, daarvoor was het veel te koud. Daarna zijn we terug gegaan naar het huisje.

Naar Skeikampen

Ormtjernkampen

We hebben uitgeslapen en gegeten, daarna gingen we wandelen. Het was heel ver lopen. Maar het uitzicht was ook heel mooi. Boven op de berg Ormtjernkampen (1128 m) hadden we een hele hoge toren van stenen gemaakt. Daarna zijn we weer naar beneden gelopen. Toen we beneden waren gingen we eten, weer worstjes gegeten.

We zaten bij het water, in dat water zaten heel veel visjes. Die visjes gingen we voeren met brood. De visjes hapten aan je voeten, er waren er echt heel veel. Je kon ze zo met je hand vangen.

Toen we gegeten hadden gingen we naar Helvete. Dat is een hele diepe rivier, maar die is een stuk ervoor geblokkeerd, daardoor is de rivier anders gaan stromen en staat de rivier droog. We konden naar de bodem van de rivier, wel 40 meter diep, daar hebben we gelopen. In de rivier kon je allemaal uitgesleten stukken zien in de rotsen. Er waren hele ronde stukken die waren uitgesleten door draaikolken.

Daarna gingen we naar het huisje. We gingen via een klein weggetje. Het weggetje werd steeds smaller en smaller en we kwamen steeds hoger op de berg. Langzaam gingen we weer naar beneden, maar toen stonden we opeens voor een hek. Dat kon niet open en dus moesten we het hele weggetje weer terug rijden. Toen we bij het huisje aan kwamen was het al 9 uur geweest. We gingen eten en naar bed.

Lillehammer in de regen

Het is heel mooi weer, dus niet, de regen komt met bakken uit de lucht en het onweert, zo hard hebben we nog nooit meegemaakt.

Mama is alles aan het in- en ompakken. We zitten nu te zitten in het huisje. Hopelijk wordt het beter, anders hebben we een slecht einde.

Toen het weer een beetje droog was zijn we auto gaan rijden naar Lillehammer.

Daar zouden we gaan winkelen. Maar daar regende het heel hard, die bui regen die wij net gehad hadden was hier aan gekomen. Dus toen zijn we over een heel leuk weggentje terug gereden. Het weggentje ging over hoog vlaktes, daar had je heel mooi uitzicht, maar regende nog steeds jammer genoeg.

Oslo

We werden vroeg wakker en gingen auto rijden. We gingen eerst naar oslo.