Naar de grote stad…

zaterdag 27 december

Reisdag naar Emu Plains, onze uitvalsbasis voor Sydney en de Blue Mountains. Onderweg gestopt bij de Lemon Tree Passage waar een koala-kolonie leeft. Met een gids een rondwandeling gemaakt door het reservaat, maar nog voordat hij er was, hadden we de eerste koala al gespot! We hadden geluk, want meestal zijn koala’s overdag niet zo actief. Deze dame wel! Ze had namelijk jeuk en was zich werkelijk overal aan het krabben. Echt heel leuk om te zien!
Toen met Stuart mee, onze gids, een echte bushwalker die ons heel veel heeft laten zien. Allerlei planten die je kon eten (diverse blaadjes geproefd) en heel veel mieren. Op een gegeven moment prikte hij met een stok in een boom en uit het gat kwamen bergen termieten! Die je kon eten…. Niet gedaan (Karen had gelukkig het excuus vegetarier te zijn;-)). Ook met een boemerang gegooid. Best lastig, maar wel leuk! Verder nog twee koalas gezien, een mannetje en een vrouwtje. De mannetjes zijn wat groter, schijnen er minder lief uit te zien (vonden wij wel meevallen) en grommen. Dat geluid hadden we al voor de wandeling gehoord maar toen dachten we dat het een varken was! Grappig!
In Emu Plains onze camping opgezocht. Wederom erg leuk gelegen.

zondag 28 december

Met de trein (station ligt min of meer naast onze camping) naar Sydney. Ongeveer een uurtje. In Sydney eerst naar Paddington, een wijk vol met oude, kleine Victoriaanse huisjes: mooi, soms wat kitscherige, balkonnetjes en allerlei andere versierselen. Tot grote vreugde van Karen heel veel katten gezien en geaaid, voor het eerst deze vakantie!
Daarna via Hyde Park naar het winkelhart van Sydney gelopen. Even gewinkeld, oa haringen voor de tent gekocht (de oude beginnen uit elkaar te vallen) en kadootjes voor het thuisfront. Wat trouwens nog meer uit elkaar begint te vallen, zijn (even voor onze collega’s) de borden en bestek van het kerstpakket van vorig jaar. Als je ze wilt gebruiken voor een lange kampeervakantie: niet doen! We hopen dat het kerstpakket van dit jaar wat steviger is!
In het centrum verder veel mooie gebouwen zoals het Queen Victoria Building en de Town Hall gezien. Daarna met de ondergrondse naar Circular Quay, het punt vanaf waar alle veerboten en pontjes vertrekken. The Opera House en de Sydney Harbour Bridge gezien!! Erg indrukwekkend. Met een bootje naar de overkant voor een nog mooier uitzicht. Geweldige skyline!
Nog een tijdje op de trappen van het Opera House gezeten en daarna via de Hungry Jacks (= de Australische Burger King) naar de bioscoop: The Return of the King (de derde film The Lord of the Rings) gezien (Karens verjaardagskadootje van Alex). Erg gaaf!

maandag 29 december

Vandaag de Blue Mountains in. We hebben een scenic drive gedaan en onderweg allerlei uitkijkpunten bezocht. Onder andere de Three Sisters, een hele bekende rotsformatie. Het was overal heel erg druk. De Australische zomervakantie is begonnen dus iedereen is vrij en doet toeristische dingen. Verder stikt het hier van de Japanners. Ongelooflijk!
De Blue Mountains heten trouwens “Blue Mountains” omdat ze wat blauwig opkleuren als de zon erop schijnt. Erg mooi om te zien!
Via Katoomba weer terug naar de camping.
Het is hier trouwens een stuk frisser dan waar we tot nu toe geweest zijn. ‘s Avonds koelt het lekker af (dat is wel fijn met slapen). Overdag is het aangenaam warm. Nog steeds zo’n 25 graden, maar we zweten een stuk minder!

dinsdag 30 december

Weer een dagje Sydney. Eerst naar de Rocks. Dat is de plek waar Sydney ooit is begonnen. Een aantal oude huizen en kerkjes bezocht en vervolgens over de Harbour Bridge naar de overkant gelopen. Veel foto’s gemaakt. Met het pontje teruggevaren naar Circular Quay. Lekker geluncht en via de Botanische Tuin naar Macquarie Street gelopen. Aan deze straat staan veel oude (overheids)gebouwen, onder andere het Parliament House, een oud ziekenhuis en een bibliotheek.
Via het centrum en Darling Harbour naar Chinatown gelopen. Darling Harbour is een gebied rondom de haven met allerlei entertainment dingen (IMAX theater, Chinese tuin, musea etc). Ziet er erg gezellig uit. In Chinatown wat rondgelopen en een hapje gegeten.

woensdag 31 december

Weer een dagje Sydney. Dit keer met de boot naar Manly. Manly is een voorstadje van Sydney aan het water en staat bekend als vriendelijke badplaats. Veel winkeltjes dus en restaurantjes. Vooral de boottocht er naar toe is erg mooi omdat je een geweldig uitzicht hebt op de Harbour Bridge, het Opera House en de rest van de stad. Heel veel mensen maken alleen al hierom een tochtje naar Manly. In Manly hebben we even rondgelopen en aan het strand gezeten.
Terug in Sydney zijn we naar het Museum of Contemporary Art geweest. Dat bleek echter niet zo veel voor te stellen dus daar waren we zo weer uit. Toen we buiten kwamen, begon het al aardig vol te stromen met mensen die zich met koelboxen op dekens installeerden om het vuurwerk af te wachten. Toen was het pas 14:00 uur. Nog een lange tijd te gaan.
Rond een uur of 16:00 uur besloten wij ons ook maar naar onze “vuurwerkkijkplaats” te begeven; aan de overkant van het centrum, aan de voet van de Harbour Bridge. Het nodige ingeslagen om de avond door te komen en ons op een bankje geinstalleerd. Om 21:00 uur begon het kindervuurwerk, al een behoorlijk spektakel. Daarna een lichtparade van boten en vervolgens, om 30 seconden voor middernacht, het grote aftellen. Echt geweldig! Om 24:00 uur barstte het vuurwerk los van de brug en vervolgens in de hele haven. Heel erg mooi!
Toen we rond een uur of 2 terugkwamen in Emu Plains, wachtte ons een minder leuke verrassing. De auto wilde niet starten. Sterker nog, hij deed helemaal niks meer. Besloten de auto te laten staan en te gaan slapen en de volgende ochtend verder te zien.

donderdag 1 januari

Nee, het was geen slechte droom. De auto deed het nog steeds niet. Met het lood in onze schoenen het noodnummer gebeld. Verschillende doemsceario’s in het achterhoofd: zouden we vastzitten in Emu Plains, werken monteurs wel op nieuwjaarsdag etc. Tot onze verbazing (en grote opluchting) stond de monteur binnen een half uur op de stoep. Hij had aan een halve blik genoeg: de accu was leeg. Geen idee hoe dat komt, waarschijnlijk hebben we iets aan laten staan, geen idee wat, hoe dan ook: de auto deed het weer.
En we konden weer op pad. Deze keer richting Canberra, de hoofdstad van Australie. Toen we daar aankwamen, hebben we een uurtje door de stad getoerd om alle belangrijke gebouwen te bekijken, waaronder Capitol Hill. Ook een heel mooi uitzicht op de stad gehad vanaf een berg in de buurt.
Daarna doorgereden naar Cooma, een wintersportplaatsje aan de voet van de Snowy Mountains. Is wel grappig, want je ziet overal winkels met skispullen terwijl het buiten 38 graden Celsius is! Gek idee dat daar in de winter sneeuw ligt!

vrijdag 2 januari

Beetje uitgeslapen en op weg naar Albury, een tocht door de Snowy Mountains.
Veel mooie uitzichten, bloemenweides, wintersportplaatsjes en… eeuwige sneeuw op de toppen van de hoogste berg (ruim 2200 meter). Ook onze eerste (helaas dode) wombat gezien.
Onderweg ook langs Lake Hume gekomen. Lake Hume is een stuwmeer dat in de jaren vijftig is aangelegd. Hiertoe zijn destijds complete dorpen verplaatst. Op sommige naambordjes staan dan ook leuzen als “the town that moved in the fifties”. Het meer ziet er heel mooi (veel vogels!) maar ook een beetje macaber uit. Hier en daar steken dode bomen boven het water uit en dat doet wat spookachtig aan.
Overnacht in Albury in een zeer vaag (en wellicht daardoor goedkoop) hotelletje.