Dag 8: Bus naar Haugesund

Om nog enigzins op tijd in Bergen te zijn voor onze treinrit terug naar Oslo besloten we om op dag 8 een bus te nemen door het mooie Noorse landschap in noordelijke richting naar Haugesund. Hierdoor konden we de reis mooi in twee stukken hakken en hadden we ruim de tijd.

Nadat we onze enorme puinzooi weer in twee rugzakken hadden gepropt (kostte wat moeite) vertrokken we rond een uur of 12 uit Stavanger voor een 2 uur durende rit met bus en ferry. Een enorm gave rit met prachtige landschappen, enorm lange tunnels en een half uur op een ferry bracht ons keurig op tijd in Haugesund. Daar gingen we zoals gewoonlijk eerst maar eens op zoek naar de tourist information. Na een half uur ronddwalen begonnen we toch maar even de ‘locals’ om hulp te vragen en een zeer vriendelijk dame bracht er ons keurig netjes heen. Daarna met de bus richting camping.

Ondertussen begon het verder noordelijk aardig te onweren en waren we niet helemaal zeker meer van onze campingplannen. Helaas moet Haugesund het zonder hostel stellen en waren we toch min of meer op de camping aangewezen. Gelukkig zijn bijna alle campings in Noorwegen voorzien van kleine cabins, die je voor een dag kunt huren en was er nog een vrij op de camping. Een keurig hutje met gras op het dak (?!) en een stapelbed, koelkast en kookplaatje.

Bij de camping bleken we pal naast het grootse (oerlelijke) nationale monument van de eenwording van Noorwegen te staan. Gelukkig was er nog een echt mooi stukje oud Noorwegen te zien: een rond 1200 geplaatst groot stenen kruis om aan te tonen dat de lokale bevolking tot het christendom was bekeerd.
De veranda van het hutje was een uitvinding op zich en met snel in de lokale supermarkt gescoorde drank, garnalen en restelijke vreetzooi werd het een prima rustige avond.