Vrijdag 13 augustus – Meer Stockholm

Prima actiefilm was dat! En het is heerlijk om in een land te zijn waar je gewoon naar de bios kan. Het in je hoofd ‘uitzetten’ van de ondertitels kost even tijd, maar met een duidelijke (tikkie simpele, maar goed uitgewerkte, goed geacteerde en lekker snelle) film als ‘I, Robot’ kom je daarna wel aan je trekken.

We sliepen na nog een uurtje lezen aan de late kant en er was ook iets niet helemaal goed gegaan met het zetten van de wekker, dus we zaten wat later aan het ontbijt. Maar WAT een ontbijt: ze hebben echt ALLES! Van knäckerbrÃ¥d (Ã¥ = oh) tot pannekoeken en van drie soorten kaas tot vier soorten worst, vier soorten fruit, drie soorten ei etc. etc. Ik ken wat mensen die hier goed jaloers van geworden zouden zijn… en we mogen NOG twee ochtenden! 😉

Na die uitgebreide bijtanksessie en het kopen van een dagkaart voor de auto (het goede nieuws is: het is het hele weekend gratis parkeren) liepen we de stad in, naar Gamle Stan (oude stad). Daar dwaalden we over de drie eilandjes die samen dit stadsdeel vormen, tussen de huizen uit de 17e en 18e eeuw, langs het koninklijk paleis, in de cathedraal (met een overdadig beeld van Joris en de Draak uit de 14e eeuw, gemaakt van hout en de geweien van Elken) en verder gewoon zomaar, over de pleintjes en in de straatjes.

Na een flinke tijd wandelen, met de nodige koffie- en ruststops pakten we de ferry naar het Vasamuseum, waar het enorme 17e eeuwse houten schip ligt dat in 1628 in de haven van Stockholm zonk (na ongeveer 1200 meter gevaren te hebben) en in 1961 boven water werd geghaald.  Het was fantastisch! Het is een prachtige museum: we zagen een informatiefilm, kregen een rondleiding (in het Engels) en bekeken het werkelijk schitterend bewaard gebleven en fantastisch gerestaureerde schip van alle kanten. Na twee uur bleek de tijd gevlogen en namen we eerst nog maar eens een kop koffie om bij te komen!

Na een ferry terug gingen we nog even met de Katharinalift omhoog voor een prachtig uitzicht over de stad (na regen vannacht en wolken vanochtend klaarde het vanmiddag helemaal op). Na de nodige foto’s gingen we terug naar het hotel voor een rustpauze. Inmiddels hebben we gegeten en gaan we straks weer naar de film! ‘King Arthur’ roept!