7 sept. – laatste dag NYC

Alweer de laatste dag van ons NYC-avontuur! We hebben opnieuw goed geslapen (zij het met oordopjes) en rond 8 uur rollen we ons bed uit. Douchen en daarna naar de ontbijtzaal. Daar blijkt het spitsuur; alle tafels zijn vol. Met ons bordje in de hand schuiven we aan bij een oudere man, waar we al snel mee in gesprek zijn. Het ontbijt vliegt voorbij en uiteindelijk nemen we afscheid na een gezellig gesprek over de stad, de regio, de economie en de dochters van de beste man.

Na het ontbijt is onze eerste stop het ESB en zoals we al zeiden, dat is letterlijk om de hoek! Het 434 meter hoge Empire State Building werd in 1930 gebouwd als kantoorgebouw. Het telt 103 verdiepingen en de meeste mensen bezoeken (net als wij) het uitkijkplatform op de 86ste verdieping, op 320 meter. De toren is ‘s nachts trouwens verlicht en de kleuren worden aangepast aan (inter)nationale gebeurtenissen. Het normale kleurenschema is 3 x wit, maar voor Labor Day is het blauw / wit / rood. Op 9 september, helaas de dag nadat we weg zijn, is de toren met 3 x oranje verlicht, ter ere van het feit dat het de 400ste verjaardag is van de reis van Hudson op de Huson River (en de stichting van Nieuw Amsterdam).
Het is nog rustig als we er komen: we kunnen meteen door de security check en daarna lopen we dankzij de vooraf geboekte kaartjes door naar de lift naar de 80ste verdieping. Daar stappen we over in de lift naar de 86ste verdieping. En dan zijn we buiten en het uitzicht is magnifiek! We verdringen ons met de rest van de mensen voor het uitzicht op Downtown Manhattan, Central Park, de Crysler Building, de Flatiron Building, de Woolworth Building, op de watertanks bovenop de gebouwen, op de gele taxi’s op 5th Avenue etc. etc.

Uiteindelijk zijn we veel langer boven dan we verwachtten: om kwart voor 12 zijn we weer beneden. Waar we een tijdje wat verbaasd staan te kijken naar twee agenten (ja, ja echte NYPD-agenten) die geduldig op de foto gaan met allerlei toeristen. We kijken elkaar aan en met een enorme grijns staat Karin uiteindelijk ook op de foto tussen twee van New York Finest’. Tijd voor koffie.

Na een bakkie pakken we de subway naar City Hall en wandelen – voordat we gaan lunchen – naar de African Burial Ground, tegenover de . In 1991 werden hier 400 doodskisten met lichamen van een paar honderd jaar oud opgegraven. De regering probeerde het stil te houden en voerde de lichamen in stilte af, omdat ze een gebouw wilden neerzetten op die locatie. En daarvoor hadden ze al 275 miljoen dollar uitgegeven… Het verhaal lekte echter uit en na veel protesten werden de werkzaamheden stilgelegd en werd er meer onderzoek gedaan. De locatie bleek in de 16e en 17e eeuw een onofficiele begraafplaats van Afrikaanse slaven. In het hele gebied (dus ook onder …) liggen naar schatting zo’n 17.000 (!) slaven begraven. Op de plek waar de 400 kisten werden opgegraven staat sinds een aantal jaar een monument en werden de resten van de 400 lichamen opnieuw begraven. De site is klein, maar indrukwekkend en de parkwachter is vriendelijk en geeft veel uitleg.

Na dit bezoekje is het meer dan tijd voor lunch en uiteindelijk zitten we om 3 uur in een tentje op Pier 17 te lunchen, vlakbij de Brooklyn Bridge. En daarna hebben we eigenlijk nog maar 1 wens: het water op! We kopen een hop-on-hop-off kaartje voor de NYC Watertaxi en daarmee scheuren we eerst onder de brug door aan de westkant, richting het noorden en daarna terug naar het zuiden, om uiteindelijk bij Battery Park van boord te hoppen. Met uitzicht op Lady Liberty en de ondergaande zon drinken we een drankje en daarna pakken we een volgende watertaxi uptown aan de oostkant van Manhattan. Aan boord raken we aan de praat met een crew-member: een van oorsprong Italiaanse New Yorker, die vertelt dat hij tot vorig jaar op Wall Street werkte en nu aan boord werkt. Het valt hem soms zwaar; hij zegt dat hij nu in een jaar minder verdient dan de bonussen van zijn vorige baan. Maar hij geniet van de buitenlucht en is vast van plan zich op te werken tot kapitein, of zelf ergens te beginnen met een ferry-dienst.

Op de Chelsea Pier gaan we van boord en wandelen we een paar blocks naar Tio Pol, een klein tabas barretje. We hebben geluk: het laatste tafeltje en na ons stromen mensen toe om in de rij te staan voor een tafel. We eten zalig en heffen het glas op NYC. Daarna wandelen we terug naar het hotel en reserveren een shuttlebusje voor morgen. En dan is het tukjestijd: morgen begint de rest van ons avontuur!