13 sept. – Walvissen

We staan vroeg naast ons bed. We hebben lang en lekker geslapen, maar vandaag wacht de belofte van zon en walvissen! Vandaag rijden we naar Glouchester (spreek uit: gloster) en gaan we voor walvissen – poging 2.

Maar eerst gaan we ontbijten in Portsmouth en het stadje zelf bekijken. Met alle zooi in de auto belanden we in Friendly Toast, een echt ‘diner’  zoals je ze uit de films kent (zij het met iets meer rommeltjes aan de muur en het plafond). We eten ei (Martijn) en een bosbes-pancake (Karin) en drinken slappe Amerikaanse koffie. En daarna dwalen we door dit – ook bijzonder schattige – stadje. Meer stenen huizen dan in Salem en ook iets minder oud, maar nietemin erg leuk. We zien een aantal enorme landhuizen, van beroemde Amerikanen zoals een van de ondertekenaars van de Onafhankelijkheidsverklaring.

Rond half 11 zitten we met een verse, stevige, lekkere koffie in de auto, onderweg naar Cape Ann en meer specifiek het plaatsje Glouchester. Het zonnetje schijnt en de route is, zoals de meeste routes deze vakantie, prachtig. Uitzicht op verkleurende bomen en meertjes en zeearmen. Op de snelweg zien we een hert rennen en even later vliegt er een enorme roofvogel over de weg. Er valt veel te zeggen over dit land, maar het is in ieder geval prachtig.

Glouchester is een vissersplaatsje, met onder andere de fabriek waar de vis voor de vissticks voor McDonalds wordt verwerkt! Hoewel er nog steeds gevist wordt, zijn veel vissers door de strenge quota overgestapt op andere activiteiten, zoals walvistrips aanbieden. En daar maken we vandaag gebruik van. We kopen twee tickets voor de tocht van half 2 met Cape Ann Whale Watch Company en daarna wandelen we nog een tijdje door het dorp.  Het dorpje ligt direct aan de oceaan: sommige wegen lopen direct het strand op en eindigen in het zand!

Om 1 uur is het zover: we mogen aan boord. Het weer is zo mogelijk nog beter geworden en we kunnen niet wachten tot we vertrekken, keurig onm half 2. We krijgen uitgebreide uitleg en onderweg commentaar van Jordan, een biologe die al op meer dan 150 trips is meegeweest. Het schip is snel en Jordan beloofd dat we al na 45 minuten walvissen kunnen zien.
En hoewel de bemanning alleen hun ogen gebruiken hebben ze gelijk! Na ongeveer 45 minuten horen we de eerste ‘whale, 12 o’clock!’. En dat is het begin van ongeveer 2 uur walvis-fun. Het is een ongelooflijke middag. We zien bij elkaar meer dan 15 (!) bultrug walvissen en behalve prachtige beelden van de ‘fluke’ (staart)van duikende walvissen, zien we lobtailing (walvissen die met hun staart op het water slaan), fin-flapping (idem met vinnen) en – door puur mazzel en op grote afstand – breaching whales (walvissen die spingen). In totaal springen er drie: Karin ziet de eerste twee tegelijk omhoog komen, achter de boot. De derde komt vlak daarna omhoog, op maar een paar meter van een piepklein bootje. We zijn heel even bang dat het bootje volledig verdwijnt! De passagiers moeten in ieder geval behoorlijk nat zijn geworden!

Tot slot zien we nog een maanvis, op maar een paar meter afstand van de boot! Grappig genoeg heten deze vissen in het Engels sunfishes. Jordan, onze biologe, is helemaal happy: het is pas de tweede keer dat ze er eentje ziet! Het is al met al en zeker zo in het zonnetje een onvergetelijke trip. We genieten met volle teugen, maken foto’s en filmpjes en komen ogen te kort om alle walvissen (dichtbij en veraf) te zien. Dit maakt onze eerdere, magere ervaring, MEER dan goed!

Uiteindelijk zijn we rond 5 uur terug in de haven. We laten een donatie achter, voor meer walvisonderzoek, en haasten ons dan in de auto naar Boston en met dank aan SopSop in een keer naar ons hotel. We krijgen een grote, eenvoudige kamer met een eigen keuken. Het hotel ligt in een woonwijk, aan de rand van het centrum. Het is een vreemd gezicht: de lage huizen voor een aantal enorme wolkenkrabbers! De auto parkeren we achter het hotel, op de parkeerplaats van het hotel en na wat opfrissen vertrekken we naar Toro, een tapasbar een aantal blocks verderop. We eten heerlijk en met een drankje erbij genieten we nog even na van deze geweldige dag!