03 april – laatste dag, nog meer Angkor

Tja en toen was het alweer de laatste dag van onze reis. Wat is het voorbij gevlogen en tegelijk: wat zijn we al lang onderweg. Soms voelt het door alle indrukken als maanden in plaats van weken. Deze laatste dag is nogal een lange: vanavond vliegen we om half 9 naar Bangkok vanaf hier. Om half 3 ‘s nachts vliegen we dan vervolgens naar Amsterdam, waar we om 9 uur aankomen, paasmorgen. We beginnen dan ook met ‘uitslapen’, maar als je om 10 uur slaapt, is wakker worden om 7 uur eigenlijk best logisch…

Om kwart voor 8 zitten we dus aan het ontbijt en maken we plannen. Eerst nog wat tempels, vanmiddag zwemmen, luieren en tas opnieuw inpakken en eind van de dag eten in de stad en naar de luchthaven. Om half 9 onderhandelen we ons een weg per TukTuk naar Prae Kahn, een reusachtige tempel redelijk noordelijk in het hele gebied. Onze TukTuk chauffeur haalt wat waterflesjes die in de koelbox met ijs gaan (goed idee!) en weg zijn we. Het is leuk om te reizen per TukTuk: de snelheid zorgt ervoor dat het uit te houden is en je voelt je wat minder ‘opgesloten’ dan in een auto. Het kost een ruim half uur om bij de tempel aan te komen (nadat we onze chauffeur onderweg een aantal keer hebben moeten uitleggen dat we ECHT niet naar Angkor Wat willen, of naar een andere tempel) en dan pakken we de benenwagen de tempel in. Dit bouwwerk is weer heel anders dan de anderen die we zagen: het bestaat uit een hele serie gangen en halletjes, waarbij je bijna helemaal van de ene naar de andere kant van de tempel kunt kijken als je langs een van de centrale assen kijkt. Best een prestatie bij een tempel van ruim 300 meter lang! Elke tempel ligt overigens precies oost-west georienteerd, in lijn met de zon. Die zon laat zich trouwens vandaag wat minder zien, maar heet is het nog steeds. Het duurt niet lang of we beginnen aan het eerste waterflesje. En hoe vaak onze kleding al doorgezweten en weer opgedroogd is…

De tempel is leuk, maar ook ‘zwaar’ door al het klauteren. We vinden het ook drukker dan de afgelopen twee dagen: misschien omdat het zaterdag is? Na anderhalf uur hebben we het hele complex van west naar oost en weer terug doorgelopen en gefotografeerd en wandelen we terug naar onze chauff, die ons prompt voorziet van meer water.

Tijd voor een plasstop en dan willen we nog een keer naar Ta Phrom, de boomworteltempel. Onze chauffeur raakt wat in vertwijfeling: willen we dan echt niets anders? Nee, boomwortels it is! … en dat hebben meer mensen bedacht. Het is echt ongelooflijk druk bij, tussen en onder alle wortels. Groepen Aziaten en Europeanen worstelen zich een weg over en langs de muren en een Aziatisch meisje wil met Martijn op de foto! We maken plaatjes voor een aantal mensen en proberen ook zelf nog een kaal plekje wortel te vinden voor een leuk plaatje. Na een tijdje zijn we wel klaar met het gekrioel, hoewel het ook erg geestig is. We maken nog een stopje: in de tempel zijn kleine ‘huisjes’ waar een heel bijzondere echo in zit. Als je met je rug (bijna) tegen de muur gaat staan en op je borst slaat, dreunt dat geluid door de hele ruimte! 20 cm naar voren en je hoort niets! We hebben het op de dag-met-gids gezien en maken er nu de blits mee bij een stel stomverbaasde toeristen. Jut en Jul slaan zich ritmisch door de ruimte… Afijn, als de meligheid compleet is houden we het voor gezien.

Onze chauff vraagt zich nu af of hij iets verkeerd doet: willen we echt al terug?! Ja dus en we laten ons opnieuw afzetten bij de Butterfly Garden. Daar eten we weer een heerlijk broodje en echte frietjes met echte mayo! Een vers sapje en ons geluk is compleet.

Terug in het hotel duiken we het zwembad in en na anderhalf uur gaan we naar boven. Daar douchen we, trekken andere kleren aan (hoera, de vieze-tempel-zweet-kleren gaan in de was. Jukkie, wat zijn die smerig) en herpakken we onze tassen. Daarna typen en lezen we wat, tot we om 4 uur de stad in gaan. Het oorspronkelijke plan is nog een beetje pinnen en in de stad wat eten, maar na het pinnen landen we bij Cafe de la Paix, waar we heerlijke ijskoffie drinken, iets eten en gebruik maken van het snelle, gratis Internet. Daar blijven we tot het tijd is om uit te checken en Cambodja gedag te zeggen. Op naar huis.