Zaterdag 2 juni 2012 – Cagliari… en omgeving!

Pfff, beetje warm was het wel vannacht, dus vanavond doen we het raam meteen open. Maar goed: het bed ligt prima en als we gedouched en aangekleed zijn zijn we iets voor 9 uur op het dakterras. Dat is prachtig: met een aantal hoge tafeltjes in de schaduw, uitzicht over de haven en de bergen erachter. We krijgen van Sabrina een heerlijk ontbijt. Dat ze deze keer zelf doet legt ze uit. Normaal heeft ze hulp, maar het is een nationale feestdag, dus vandaag doet ze het zelf. Normaal stuurt ze mensen op zon- en feestdagen naar Roma, de ontbijt-/kofffiebar iets verderop, maar dat doet ze morgen al! En twee keer bij Roma, dat wil ze ons niet aandoen. Dus: vandaag een heerlijk ontbijtje; morgen een echt Italiaans ontbijtje! We genieten van de toast, sap, koffie, yoghurt en Martijn van een soort appel-met-suiker uit de oven. Erg lekker zegt hij. Karin heeft associaties met warme appelmoes en slaat even over.

Na het ontbijt verzamelen we wat zooi en wandelen naar de Orto Botanico. Deze belangrijkste botanische tuin van Italie willen we wel eens zien! Tja, maar het was dus een feestdag… En anders dan wij en Sabrina dachten zijn de tuinen wel degelijk dicht. Net als het romeinse amfitheater. En als alles eigenlijk… Hmmm…. dat vergt een plan B! Over een bakkie (waarbij we meteen even afkoelen: het is vandaag weer enorm warm) bedenken we plan B. De stad uit! We grijpen in de kamer een haddoek en wat extra zonnebrand en hopla, weg zijn we. Het is gelukkig rustig, dus zonder problemen rijden we de stad uit. Aan de rand van de stad, waar Poetto Beach begint (het langste strand van Sardinie: 6 kilometer) is het wel druk. Er staat een file! Meer mensen met een plan B. Of plan A waarschijnlijk. Zo te zien is de volle 6 kilometer bezet. Maar daar komen wij niet voor.

Halverwege de 6 kilometer slaan we linksaf. Daar zijn zoutpannen en daarin hebben duizenden vogels een huis gevonden, waaronder een enorme kolonie… flamingo’s! We parkeren de auto en de anderhalf uur daarna besteden we aan ‘voogies kijkuh’. Ondanks dat we ongelukkig genoeg het heetst van de dag hebben uitgekozen zien we (veel) flamingo’s, een witte reiger, een puperreiger, wel drie meeuwensoorten, steltkluten en nog wat piepers en fluiters die te klein en snel zijn om makkelijk te identificeren. Een leuk gezicht, maar als we echt bijna gesmolten zijn dan stoppen we ermee en drinken eerst een waterfles leeg en gaan daarna nog even ergens wat drinken.

En dan gaan we rijden. Naast het oosten, richting Villasimius. En dat is een prachtige route. Ook wat bochtig zo hier en daar, dus misschien niet voor iedereen een genoegen, maar het wordt steeds rustiger en we komen steeds mooiere baaitjes tegen. De kleuren blauw zijn bijna onwerkelijk. We kennen het wel van de reclame natuurlijk, maar opnieuw laat Sardinie zien dat het dichter bij dan wij dachten, ook echt te vinden is!

Rond half 3 zijn we in (het haventje van) Villasimius, waar we bij de lokale broodjesboer een broodje halen en (nog maar eens) een flesje drinken. Als we wat zijn bijgekomen rijden we nog een heel klein stukje verder, naar de kaap, waar de weg ophoudt en we over een hobbelpaadje het laatste stukje naar het ministrandje rijden. Daar staan we met open mond te kijken. Het water is het blauwste blauw dat we deze reis hebben gezien. Helemaal tevreden lopen we het kleine, bijna verlaten strandje op waar we meer dan tevreden een uurtje doorbrengen. Beetje pootjebaden, beetje lezen en ons vooral vergapen aan de rust en de prachtige kleuren.

Als we gekookt dreigen te worden stappen we op en rijden in een keer terug naar Cagliari. Daar frissen we onszelf op, trekken iets anders aan en gaan de stad in. Borreltijd! We landen op een terrasje boven op de muren, waar we met een tevreden zucht een mojito bestellen, een chippie eten en nakletsen over de belevenissen van vandaag en de hele afgelopen week. Als het etenstijd begint te worden wandelen we naar restaurant Manamana, waar we een prima plaatsje op het terras krijgen en genieten van een heerlijke maaltijd lokale specialiteiten. Nog een keer, voor het gezonde eten weer roept… Het is heerlijk en we genieten ervan. Dik tevreden lopen we terug naar onze B&B. Prima laatste avond op dit schitterende eiland!