Arusha

Dag 17

Het is feest want Mirjam is jarig. We hangen ballonnen aan de truck en er is taart. Na felicitaties en ontbijt vertrekken we richting Mto-Wa-Mbu. Onderweg stoppen we bij een kleine souvenir winkel waar ze veel T-shirts verkopen.

Tegen 10 uur zijn we in Mto-Wa-Mbu waar we met mensen van het Curtural Tourism Program een wandeling maken door het dorp en de omringende bananenplantages. We zien de bereiding van bananenbier en kunnen dit ook proeven.

Er zijn veel half afgebouwde huizen. Als mensen geld hebben brengen ze dat niet naar een bank, want die is er niet, in plaats daarvan gebruiken ze het geld voor de bouw van een nieuw huis. Ze kopen eerst bouw materiaal en beginnen met de bouw als het geld op is wachten ze tot de volgende oogst als ze weer geld hebben. Zo kan het wel jaren duren voordat het huis klaar is. De bouw van een huis kost 2-3 duizend euro. Lopend door de bananenplantages zien we naast verschillende soorten bananen, ze hebben er hier meer dan 30, andere soorten fruit.

We zien een schooltje waar de kinderen gratis onderwijs krijgen, betaald uit het geld van de wandelingen. De lunch wordt verzorgd door een aantal vrouwen van het dorp en bestaat uit traditionele gerechten van verschillende stammen. Het smaakt erg goed. Door de hitte lopen we terug naar de truck.

Baobab tree

Onderweg bezoeken we een Masai dorp, als we aankomen bij het dorp blijkt het er niet meer te zijn. Het dorp is volledig weg, de bewoners zijn met huis en al ergens anders gaan wonen. We gaan op zoek naar een ander Masai dorp vlakbij. Het blijkt dat alle volwassenen weg zijn naar een ander dorp waar een bruiloft is. We mogen dit dorp bezoeken.

Een Masai dorp bestaat uit een omheining van acacia-takken met daarbinnen een aantal hutten. In de hutten wonen de vrouwen van één man met hun kinderen. In het dorp wat we bezoeken woont een man met zijn 3 vrouwen. De vrouwen hebben de man gevraagd een nieuwe jonge vrouw te nemen zodat die kan helpen met het zware werk. Vandaag trouwt de man daarom zijn 4e vrouw. De bruid zit prachtig gekleed in een nieuwe hut die de andere vrouwen voor haar gebouwd hebben. De vrouw kijkt treurig, dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat ze die avond besneden zal worden.

De besneeuwde top van de Kilimanjaro

Rond 5 uur komen we aan bij de Masai Campsite vlak bij Arusha, een prima camping met een gezellige bar en restaurant. We nemen een drankje in de bar en eten de verjaardagstaart van Mirjam. Na een lekkere douche eten we in het restaurant van de camping, het eten smaakt prima maar het is weinig en niet erg warm.

Dag 18

We worden al vroeg gewekt door andere mensen die vertrekken. Tegen 7 uur zitten we aan het ontbijt. We gaan eerst Arusha in om inkopen te doen, wij hebben daar de tijd om souvenirs te komen. Wij kopen een tafeltje voor $23, een tas voor $7, een T-shirt voor $3, een bordje met Kariboe voor $3,50 een twee armbandjes voor $1 en een wandkleed voor $10.