Ngorongorokrater

Dag 15

We vertrekken om 8 uur richting de uitgang van de Serengeti. We maken nog een korte gamedrive en zien voor het eerst een groep gevlekte hyena’s. We vervolgen onze weg richting de uitgang over enorme grasvlaktes. Ruim een uur rijden we over een vlakte met aan alle kanten tot de horizon goudgeel gras met hier en daar een struikje.

Bij een klein kopje (een aantal rotsen) staan een aantal jeeps. We stoppen om te kijken wat er te zien is. Op de rotsen ligt een mannetjes leeuw in de schaduw van een struikje.

Tegen half elf komen we aan bij de gate waar we een korte pauze houden. Verder richting het oosten worden de grasvlakten groener en kort gegraasd. Verspreid over de vlakte lopen erschillende grazers. Het is er stoffig, er hangt een dikke waas van stof in de lucht.

Rond het middaguur komen we aan bij Olduvai George, dit is een vindplaats van fossiele resten van prehistorische mensen. Bij de kloof is een klein museum. Het geheel is niet erg indrukwekkend als is het uitzicht over de kloof wel mooi. We lunchen bij de kloof en rijden daarna verder richting Ngorongoro. Als we bij de kraterrand zijn aangekomen hebben we een prachtig uitzicht over de krater. We rijden langs de rand van de krater, plots stop Tom de truck. Er loopt een luipaard over de weg richting onze truck. De luipaard lijkt zich niets aan te trekken van onze aanwezigheid. Als er een bus aankomt is de luipaard in een paar stappen verdwenen in de jungle langs de weg. Aan de andere kant stoppen we nogmaals bij een viewpoint. Tegen 5 uur komen we aan bij de Ngorongoro Safari Lodge in een klein plaatsje iets buiten het park.

Bij de lodge is een kleine supermarkt en kun je internetten. Iedereen kan dus weer even kontakt opnemen met het thuisfront. We eten ‘s avonds in het restaurant van de lodge een prima maaltijd. Na het diner drinken we een drankje in de bar en rusten uit van een lange reisdag.

Dag 16

Na een prima nachtrust en een ontbijt vertrekken we om 7 uur met 4 jeeps naar de krater. De dieren in de krater zijn erg gewend aan de jeeps en dus niet bang. We stoppen bij een hippo-pool, waar een groot aantal nijlpaarden lekker liggen te baden in het ondiepe water.

De nijlpaarden houden het hoofd koel

Zebra’s en gnoe’s gaan nog maar net opzij voor de jeeps, hierdoor kun je ze mooi fotograferen maar doet het wel wat denken aan een safaripark.

In de krater ligt een meer wat roze ziet van de flamingo’s Hiermee vergeleken wat Lake Bogoria het bezoeken niet waard. Bij de flamingo’s zitten een aantal jakhalzen. Een van de jakhalzen heeft een flamingo te pakken en houdt de andere jakhalzen op afstand terwijl hij zicht tegoed doet aan zijn prooi.

Duizenden flamingo’s in de Ngorongoro krater

Op een gegeven moment zien we in de verte een groot aantal jeeps staan, daar is dus wat te zien. Snel rijden we er ook naar toe. Op een paar honderd meter van de jeep staat een zwarte neushoorn, de laatste van de big five.

De zeldzame zwarte neushoorn

Verderop langs een riviertje staat een kalf van een gnoe helemaal alleen ver van de kudde. Niet ver daar vandaan ligt een aantal leeuwinnen in een boom. De kleine gnoe lijkt een eenvoudige prooi. Een van de leeuwinnen komt uit de boom en loopt richting de kleine gnoe. De kleine gnoe staan nog geen 20 meter van ons vandaan, iedereen houdt zijn adem in over wat er nu gaat gebeuren. Langzaam sluipt de leeuw naar de kleine gnoe. De leeuw stopt en gaat in het gras liggen. Plots spingt de leeuw op en met een paar sprongen heeft hij de kleine gnoe te pakken. De leeuw dood de kleine gnoe en sleept hem de struiken in. Dit is geen safaripark maar de harde werkelijkheid van het leven in de Ngorongoro. We hebben deze vakantie al veel gezien maar dit slaat alles.

Later op de dag zien we nog een keer een zwarte neushoorn, nu wat dichterbij en een paar groepen hyena’s. Rond 5 uur zijn we weer bij de lodge.