Dag 2. aankomst Kaapstad

Heeeel vroeg in de ochtend en redelijk brak staan we dan uiteindelijk op Kaapstad airport. Hier worden we opgewacht door onze zuid afrikaanse gids/chauffeur Theodor en zijn vriendin/kok Andor. Hier zien we voor het eerst ook de hele groep en begint het grote handen schudden/namen onthouden festival.

Iedereen gooit snel zijn bagage in de truck en binnen korte tijd zijn we op weg naar ons hotel in het hartje van Kaapstad. Daar aangekomen zijn de kamers nog niet helemaal klaar (niet zo raar om half zeven ‘s ochtends) en drinken we met zijn allen een kop koffie in de hotel bar. Binnen een uurtje hebben we dan toch de kamers en iedereen springt snel nog even onder de douche, want ook vandaag hebben we een vol programma. Best handig, geen jetlag…

We starten in de ochtend met een rondrit door Kaapstad en met name richting de Townships. Onze gids voor die dag, Owen, verteld ons over de grote veranderingen die zich afspelen sinds het einde van de apartheid. Hij geeft ons een goed beeld over de ontwikkelingen in de townships rond Kaapstad en hoe het leven zich daar afspeeld. We bezoeken een Bed & Breakfast in het hartje van een van de Townships, waar we hartelijk worden ontvangen door de eigenares en veel horen over het leven in de townships. Hierna bezoeken we een nieuwe school en worden we vermaakt door het schoolkoor. Op verzoek doen wij ook nog even het Nederlandse volkslied, wat dan toch een stuk minder klinkt dan het daarna door het koor gezongen Afrikaanse volkslied. Wat in de tour met name opvalt is hoe trots de mensen zijn over wat ze in de afgelopen jaren hebben bereikt en we zijn serieus onder de indruk van het leven en deze veranderingen.

In de middag staat er een tour naar Robben Eiland op het programma. We lunchen eerst rustig in het haven gebied en vertrekken daarna op de boot richting het eiland. Helaas is het weer nogal onstuimig en zien een aantal mensen (en wij ook) nogal groen rond de neus. Na een uur komen we aan op het eiland en is iedereen blij om van de boot af te zijn.

We beginnen onze rondleiding met een bustocht over het eiland en krijgen daarbij veel te horen over de geschiedenis van het eiland. Na deze uur durende trip worden we naar de gevangenis gebracht waar we worden rondgeleid door een van de voormalig politiek gevangenen. Hij vertelt ons over het leven in de gevangenis en natuurlijk ook over de jaren die Nelson Mandela in deze gevangenis opgesloten heeft gezeten. We kijken uitgebreid bij de verschillende cellen en de plekken waar zij dwangarbeid moesten verrichten. Al met al een zeer indrukwekkende trip waarbij je een goed idee krijgt over hoe het er in de tijd van apartheid in Zuid Afrika aan toe ging.

Ondertussen is de wind nog wat harder gaan waaien en is iedereen toch lichtelijk zenuwachtig voor de trip terug. Op zee blijkt het allemaal mee te vallen en komt iedereen redelijk ongeschonden weer aan in de haven van Kaapstad. We eten met 12 man in een van de vele restaurants in dit gebied, waarbij we gerechten als Spiesbok en Krokodil niet uit de weg gaan. We wandelen tegen alle adviezen in (zoals gebruikelijk) toch in het donker terug naar het hotel. Geen vuiltje aan de lucht als je met 12 man tegelijk loopt, hoewel we het liever niet met z’n tweeen zouden doen. Daarna is het als snel bedtijd, want de volgende ochtend hebben we een afspraak om met een groep mensen naar de Tafelberg te gaan.