Zaterdag 12 november – Kaapstad

Met een uurtje tijdsverschil en een behoorlijk lange nacht zijn we op tijd op. Iets voor 8 uur zitten we aan een eenvoudig maar prima ontbijt met yoghurt en vers fruit en thee en koffie. Harro gooit er voor de zekerheid nog wat toast en scrambled eggs achteraan en dan zijn we er klaar voor. Ruim voor de afgeproken tijd van 9 uur is ook de vertegenwoordiger van onze reisorganisatie er al. We kletsen een tijdje met hem en hij laat ons een keurige nette ingebonden reisbeschrijving zien, een groot aantal kaarten en vertelt ons wat we allemaal in Kaapstad kunnen doen. Omdat het vandaag lekker weer is en er morgen toch wat buien worden verwacht raadt hij ons aan vandaag de Tafelberg te bezoeken, die de dag ervoor tot een van de 7 natuurwonderen van de wereld is verkozen! (Door wie is ons ook even een raadsel, maar het klinkt erg goed). Even later is ook de man van de autoverhuur er met onze huurauto voor de komende 10 dagen en na het nodige papierwerk en de nodige extra bedragen die we nog moeten betalen zijn we er klaar voor. Onze vriend van de reisorganisatie wenst ons een prettige drie weken en is dan ook verdwenen.

Aangezien we niet echt haast hebben besluiten we te beginnen met een wandeltocht over VA Waterfront, het shopping en entertainment centrum van Kaapstad. Ons hotel ligt er op nog geen 10 minuten lopen vandaan… als je de juiste kant oploopt natuurlijk. Een 6 baans snelweg zonder oversteekmogelijkheden gooit wat roet in het eten, maar na een half uurtje doorstappen zijn we er dan eindelijk. Het is nog erg rustig op deze zaterdagmorgen en we landen na een korte tocht over het terrein bij een prima koffie barretje om daar voor de rest van de dag plannen te smeden. Uiteindelijk besluiten we te beginnen met een wandelingetje door de enorme shopping mall en daarna de toerist uit te hangen en ons door middel van de hop-on/hop-off bus naar de Tafelberg te laten vervoeren.

We slenteren rustig door de enorme exclusieve shopping mall vinden uiteindelijk een opstapplek voor de rondrit bus. Hier kopen we een kaartje voor de red route die ons dwars door de stad leidt en uiteindelijk bij stop 14 bij de Tafelberg zal brengen. Het weer is heerlijk dus we duiken gelijk naar boven in de open bus en laten ons onder het ‘genot’ van het Nederlandse commentaar dwars door de stad cruisen. Via de compagnietuinen, district 6, het fort en het centrum komen we na een uur en een kwartier aan bij de Tafelberg, waar een enorme rij staat. Hoewel de wachttijd bijna een uur is, besluiten we toch maar in de rij te gaan staan, want Kaapstad zonder de Tafelberg kan echt niet! De tickets hebben we vrij snel en dan staan we met zo’n 1000 man in de rij voor de gondel. We kletsen wat met een bolle Zuid-Afrikaan die aan het klagen is over Duitsers en Chinezen en vermaken ons eigenlijk prima. Als we nog zo’n 5 minuten voor het instappen zijn zien we plotseling wolken over de berg verschijnen, en zodra we in de gondel zitten trekt het helemaal dicht. Bovenop de berg is het koud, nat en hebben we ongeveer 10 meter zicht. De rij voor de gondel naar beneden is bijkans nog langer dan de rij beneden was en we besluiten er maar het beste van te maken: Tijd voor een wandeling over de berg, daarna zien we wel verder.
Door de dichte mist is het ook niet echt duidelijk waar de paden heengaan en nadat we toch langzaam wel erg steile hellingen moeten afklimmen komen we er achter dat we op het pad zitten voor de wandeltocht naar beneden. Met dit weer en het feit dat Geeske op teva’s rond aan het rennen is lijkt ons dit niet het meest briljante plan, dus klauteren we maar weer een eindje terug naar boven. We vermaken ons eigenlijk kostelijk en tot onze grote verbazing begint het dan ook weer open te trekken. Binnen 10 minuten staan we weer onder een prachtige blauwe lucht, is er geen wolk meer te bekennen en genieten we van de fantastische uitzichten vanaf de berg. Een snelle (late) lunch met een pizzapunt en een kop koffie verder stappen we weer in de gondel naar beneden.

Beneden staat er alweer een bus te wachten en hoppen wij er vrolijk weer on. Via de kustroute brengt de bus ons in een uurtje weer terug bij ons startpunt bij Waterfront. Het is ondertussen een uurtje of 5 en we besluiten dat het tijd is voor een wijntje in de zon. We zoeken een plekje op in een restaurant, waar ze meer dan 200 verschillende wijnen per glas aanbieden. Daar komen we alleen pas achter nadat we allebei een glas witte huiswijn hebben besteld. Gelukkig is die meer dan prima en in het zonnetje genieten we van een prima eerste dag in Kaapstad.
Omdat we niet echt uitgebreid hebben geluncht, besluiten we op tijd te gaan eten en vinden even verderop een Afrikaans restaurant. De ober raadt ons het vleesplateau voor twee aan met daarop alles wat er in de buurt zo rondwandelt. Dat klinkt behoorlijk lekker en na een heerlijk voorgerecht van Brie en Camembert (Geeske) en een krokodillencarpaccio (Harro) wordt er een enorme plaat vlees op tafel gezet: biefstuk, lamsboutje, Afrikaanse worst, kudu, springbok, struisvogel en nog meer overheerlijk vlees. We doen een verwoede poging alles op te eten maar moeten ons uiteindelijk toch gewonnen geven, waarschijnlijk hadden we het met 4 personen wel net gered… Lekker is het wel!
We sluiten de avond af in een schotse kroeg annex brouwerij en om een uur of 11 pakken we een taxi naar ons hotel (Ook in deze buurt wordt ons afgeraden na 21:00 uur zelf te gaan lopen). Een prima eerste dag!